Historie značky Triumph

Triumph, jedna z prvních úspěšných motocyklových společností v Anglii. Od druhé světové války nejprodávanější a nejznámější a mnozí tyto stroje považují za nejlepší klasické britské motocykly.

Jména jako Triumph Bonneville, TR6, Tiger, Trophy, Thunderbird, radikální tříválcový Trident, nebo TT speciály se staly pojmy, které zná snad každý motocyklový nadšenec.

Vysoký výkon, výjimečná ovladatelnost a skvělý vzhled byly vždy charakteristickými znaky klasických britských motocyklů Triumph.Pokud jste v padesátých letech minulého století chtěli koupit rychlý sportovní cool motocykl, koupili by jste Triumph.Nic se těmto motocyklům nemohlo vyrovnat. Ať už na závodní dráze, nebo při běžném ježdění. Motocykly Triumph znamenaly vždy vysoký výkon a byly zkrátka „cool“. Důkazem je klasický motorkářský film „The Wild Ones“ kde Marlon Brando sedlá Triumph 6T Thunderbird.

Triumph doslova otřásl světem motocyklů v roce 1937 uvedením paralelního dvouválce 500 Speed Twin. Většina motocyklů v té době byla až na pár vyjímek s jedním válcem. Jednoválce dosáhly praktického limitu kolem 500 cm3 a měly velké vibrace a právě tehdy přichází geniální konstruktér Edward Turner s novou konstrukcí paralelních dvojčat. Jeden velký válec rozdělil na dva menší.  Díky tomu, že jsou válce paralelní, je zachována hmotnost a šířka motoru zhruba stejná jako u jednoválce.To umožňuje Turnerovi, aby nový motor zabudoval do stávajícího jednoduchého rámu bez větších konstrukčních zásahů. Tímto geniálním krokem nastavil standard pro téměř každý britský dvouválcový motocykl na dalších 46 let!

Vertikální válce, oba písty se pohybují nahoru a dolů paralelně (360 stupňová klika), dvě hlavní ložiska, OHV rozvod a kolébky ovládající ventily, to vše ve velmi kompaktním balíčku.

Prodej nového modelu Speed Twin byl zahájen v roce 1938, kdy v Evropě začal vznikat válečný konflikt a veškerá civilní výroba byla omezena. Triumph se musel přeorientovat na zakázky pro britskou armádu. Ale jakmile válka skončila, Triumph hned obnovil výrobu motocyklů pro civilní sektor. Bylo to velmi těžké období, kdy byl nedostatek oceli, elektřiny a prakticky všech důležitých surovin. Model 5T Speed Twin (500) byl znovu zaveden v roce 1946, krátce poté následoval sportovnější T100 Tiger(500). Brzy to však nestačilo, a Edwar Turner zvětšil objem motoru na 649 ccm a vznikl model 6T Thunderbird. Netrvalo dlouho a v roce 1953 vzniká sportovnější verze T110 Tiger. V roce 1956 následuje výkonější legendární TR6 . V roce 1959 je zahájena výroba nejvýkonějšího legendárního modelu Bonneville. Během padesátých a šedesátých let zažívá Triumph se všemi těmito modely obrovský úspěch a tyto motocykly patří mezi nejlepší a nejvýkonější stroje.

Bohužel dokonce i tak geniální řešení paralelních dvojčat z roku 1937 se stává časem zastaralým. Triumph se sice snaží motor dále vyvíjet, objem se zvětšuje na 750 ccm, vzniká dokonce tříválec Trident 750, ale v sedmdesátých letech začínají na trh pronikat levnější, výkonější a rychlejší motocykly značek Honda, Kawasaki, Yamaha a Suzuki.

Triumph se ještě pokusil konkurovat japonským strojům novou verzí modelu Bonneville nazvaného T140 TSS. Byla vyvinuta 8-ventilová hlava, zcela nová ocelová klika, komprese 10: 1 a dva karburátory Amal MkII 34 mm. Výkon 58 koní při 6500 ot / min. V porovnání se starým modelem Bonnevill nárust výkonu o pěkných 10 koní. Díky novému jednodílnému klikovému hřídeli měl motor velmi hladký chod bez vibrací oproti svému předchůdci. Nový model měl také elektrický startér, dvojitou kotoučovou brzdu, litá kola. Bohužel i přes všechny modernizace Triumph prostě nestačil na nové modely Honda 750, nebo Kavasaki Z-1s. Motocykly jsou stále po staru vyráběny ručně, na zastaralých výrobních linkách. Navíc celý britský průmysl je zmítán krizí a motocyklová společnost Triumph Meriden se pomalu potápí a v roce 1983 končí.

Dobrá zpráva je, že Triumph se po několika letech vrací a dnes znovu vyrábí nádherné motocykly. To je už ale úplně nová kapitola moderních motocyklů. Původní krásné klasické motocykly Triumph skončily s rokem 1983.

Máte motocykl Triumph ? Nebo právě motocykl kupujete ?

Registrujte se se do klubu !